Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tömegsírba írt történelem - Katyn

2008.11.05

Diós Zsolt

A legnézhetőbb magyar nyelvű csatorna a Duna TV múlt héten sokadjára tűzte műsorára Andrzej Wajda Oscarra jelölt filmjét, a Katyn-t. A rendező a tőle elvárható alapossággal készítette el moziját, amely a lengyel történelem egyik legvitatottabb, legvéresebb fejezetét meséli el. Ahhoz, hogy megértsük a cselekményt 1939-ig kell visszalapozni a történelemkönyvben.

A történelem igazságtalansága

Kép Szeptember elsején a titkos Molotov-Ribbentropp paktumnak megfelelően, először a náci Németország nyugatról, majd 17-én a Szovjetunió keletről támadta meg a polgári Lengyelországot. A német villámtámadás elől a lengyel hadsereg egyenesen a szovjetek karjaiba hátrált, a közkatonák német, a tisztikar orosz hadifogságba került.

A szovjetek által megszállt területről megkezdődött a lengyelek széleskörű deportálása a belső orosz vidékekre. Néhány hónap alatt 230 ezer embert zártak hadifogolytáborokba. A több mint 14 ezer lengyel tiszt sorsáról – akik nagy része civilben tanár, mérnök, orvos volt - 1940. március 5-én Berija belügyi népbiztos a politikai bizottság ülésén Sztálinnak készített előterjesztést. Javaslata: az NKVD (a KGB által létrehozott titkosszolgálat) likvidálja őket. A munkát az év tavaszán a katyni erdőben módszeres kegyetlenséggel elvégezték.

Az egymásra mutogatás 

Ezzel a tömeggyilkossággal Sztálin tulajdonképpen megfosztotta a leigázott lengyelséget az őket esetleg irányítani, gondolkodásra és döntésre képes értelmiségtől. A Szovjetunió megtámadása után 1943-ban a németek megtalálják a tömegsírt a katyni erdőben, Sztálin mindent tagad, sőt a németek nyakába varrja a vérengzést. A német filmhíradók a szovjet kommunisták öldöklésének mutatják be a Katynban történteket, 1945-ben Krakkó utcái az oroszok propagandisztikus filmhíradóitól hangosak, ahol a nácikat állítják be tömeggyilkosnak. Az eseményekről negyven évig tilos volt beszélni Lengyelországban. A Kreml csak 1990-ben ismerte el a brutális cselekedetet, de bocsánatot azóta sem kért a lengyel néptől.

Személyes tragédia

Kép Andrzej Wajda az egyetemes filmművészet egyik utolsó mestere. Hazájában hol kitüntették, hol betiltották. Legnagyobb sikerét, egy nemzedék filmhimnuszát a Hamu és gyémántot a ’60-as években készítette. Világhírűek lengyel vonatkozású történelmi tablói pl. Tájkép csata után, Márványember, Vasember, vagy a legutóbbi a Pan Tadeusz. Katyn című dolgozatának pikantériája, hogy édesapja Jakub Wajda százados egyike volt a kivégzett mártíroknak.

Wajda ismételten felejthetetlen művet alkotott. Nyomát sem látni a személyes sérelemnek, a rendező, így a film is nagyvonalú, lenyűgöző és végtelenül tisztességes. Nem akar igazságot szolgáltatni, mindössze keresi az igazságot.

A film cselekménye több szálon fut, ide-oda ugrálva térben és időben is, így is tökéletesen érzékeltetve a háború kizökkent valóságát. Az elhurcolt katonák szinte mellékszereplők, a főszerep az otthonmaradt feleségeknek, gyermekeknek, testvéreknek jut. Öt évig szinte semmit sem tudhattak szeretteikről

Különböző vádak

Kép A filmet megvádolták már oroszellenességgel és a németek rehabilitálásával. Ezekről természetesen szó sincs. Wajda zseniálisan nem hangsúlyozza túl a gyűlölt jelképeket, a horogkeresztet és a vörös csillagot. Feltűnnek, mert fel kell tűnniük a történelmi hitelesség végett, de nem lóg állandóan egyik sem didaktikusan a néző arcába. Emellett az egyik feleség és gyermeke megmentője pont egy szovjet kapitány, a krakkói egyetem bezáratását, és a tanári kar elhurcolását pedig egy roppant ellenszenves SS pribék végzi. Egyébként is a szovjet és német szereplők tökéletesen arctalanok, egy hatalmas, érzéketlen gép szinte nem emberi alkatrészei csupán. Különösen igaz ez a kivégzés megdöbbentő, brutális képeire.

Határozott hangú tabló

Wajda a közel két órás film alatt mellőzi a felesleges szimbólumokat, nincs zene, a dráma néma csendben zajlik. A tisztek kivégzése is az utolsó húsz percre marad. Ekkor a nagyobb hatás kedvéért remegő képeket adó kézi kamerára vált. Húsz percig csak a sokkoló képsor látható a vásznon, ahogy egyesével tarkón lövik a szeretteikért imádkozó tiszteket, ahogy sorban zuhannak bele a tömegsírba.

Wajda filmje egy sokat megélt öregember bölcsen mértéktartó, tárgyilagos, korrekt, hűvös, de kemény, határozott hangú tablója, amely a tények elemi erejű megláttatásával éri el a katarzist a nézőben.

Bővebben: http://www.katyn.netino.pl/en/

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.