Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Rubicon

2008.11.02

Diós Péter

Az alábbi írás nem a közkedvelt történelmi folyóiratról, hanem a legújabb, kurrens magyar filmről, Mundruczó Kornél 2007-es Deltájáról kíván szólni.

 
Ennek a filmnek már valóságos történelme van. Nemcsak az, hogy az idei évben ahol elindult, ott általában tarolt, mint például a 39. Filmszemlén, ahol három díjat is besöpört; vagy Cannes-ban, ahol FIPRESCI-díjban részesült a rendező. 

 

Tragikus mellékesemény

Hanem azért is, mert sajnos tragikus mellékesemény is megzavarta a forgatást. Ugyanis 2006. júliusában, - a film forgatásának a felénél – balesetben elhunyt a mindösszesen negyven éves Bertók Lajos, aki alakította volna Mihail szerepét.
 
Ekkor komolyan megfordult Mundruczó fejében, hogy hagyja a fenébe a filmet. Szerencséjée nem maradt ennél az álláspontnál, hanem Lajkó Félixre osztva a szerepet, teljesen elejéről kezdte a forgatást.

 

Vad vidék, zord környezet

Kép Maga a film története egy végzetes szerelem története. Mihail visszatér egy meg nem határozott folyó deltavidékén élő családjához, ahol meg akar békélni a világgal. Ez természetesen nem sikerülhet neki.
 
Ugyanis itt ismerkedik meg a számára addig teljesen ismeretlen húgával (Mundruczó múzsája, Tóth Orsi által alakított Faunával), akivel veszedelmes viszonyba keveredik. Hiába is küzdenek az érzelmek ellen, átlépik a Rubicont. Ahonnan nincs már visszaút.
 
Látjuk, ahogy az ingerszegény környezetben a kibontakozó testvérszerelem indulatokat gerjeszt. Előbb a nevelőapa (Gáspár Sándor nagyszerű alakítása) szánja el magát egy jóvátehetetlen lépésre, majd anyjuk (Monori Lili játssza igen életszerűen) is kénytelen megtagadni őket. De a megpróbáltatások ezzel nem érnek véget.  
 
A giccsen innen
 
Mint már korábban már volt róla szó, Lajkó csak szükségmegoldás volt, de így is becsületeset alakít a vásznon. Ezt a megcsömörlött, életunt szerepet, mintha ráöntötték volna.
 
Tóth Orsit, pedig szerintem nem kell különösképpen bemutatni: aki akár csak egy Mundruczó-filmet is látott, az biztos, hogy nem felejti el törékeny alakját. A rendező örök tragikus hőse.
 
Mindketten impozánsak szerepeikben. Az érzelemnek olyan mélységét sikerül felszínre hozniuk, hogy az ritka a vásznon. Természetesen a giccsen innen.
 
Meg kell még említeni az amatőr szereplőket is, akik az életszerűség érzetét csak tovább erősítik a filmben.

 

Felnőtt film

Kép Az a jó ebben a filmben, hogy teljesen elengedi a néző kezét. Rád bízza, hogy milyen értékítéletet mondasz a vérfertőző testvérpár felett. Te döntesz, hogy méltó büntetésben részesültek-e. Sőt rád kényszeríti, hogy gondolkozz el magadba azon Te, hogy cselekednél? Melyik oldalra állnál?
 
Vagyis felnőttnek nézi a nézőt. Ami manapság igen ritkaság.
 
Szagos film
 
A már korábban egy sor nagyszerű műben feldogozott téma (a monolitikus közösségbe egy új, mindaddig ismeretlen elem keveredik, melyet az adott közeg se lenyelni, se megemészteni nem tud) Bíró Yvette és Mundruczó forgatókönyve alapján nyer új árnyalatot.
 
Erdély Mátyás képei mindig az adott pillanatnak megfelelően nyomasztóak, vagy éppen akár magasztosak. Sőt olyannyira élethűek, hogy egyenesen lehet érezni a szagokat is. Azokat a nehéz, ember és gépek által kibocsátott szagokat.
 
Ehhez pedig párosul Lajkó Félix fájdalommal mélyen átitatott zenéje. Megrendítő elegy, ahogy az egész film.
 
Delta (magyar-német, 92 perc, 2007) rendező: Mundruczó Kornél
 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

delta lajko

(qwertz, 2008.11.04 09:03)

érdekes, hogy Lajkó Félix meg azt mondta, semmiféle közösséget nem érzett a szereppel...